سرطان تیروئید
سرطان تیروئید

علل ایجاد سرطان تیروئید

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 22 دی 1400 310 بازدید 0 نظر

به علل ایجاد سرطان تیروئید، در اصطلاح علمی «عوامل خطر» آن می‌گوییم. عامل خطر به هر چیزی گفته می‌شود که احتمال ابتلای فرد به سرطان را افزایش دهد. اگرچه اغلب عوامل خطر بر ایجاد سرطان تیروئید تاثیر می‌گذارند، اما اکثر آن‌ها مستقیما سرطان را باعث نمی‌شوند. بنابراین شاید استفاده از عبارت «علل ایجاد» سرطان تیروئید، چندان درست نباشد. بعضی از افراد با چند عامل خطر هم هیچ‌گاه به سرطان مبتلا نمی‌شود، و بعضی دیگر بدون هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای دچار سرطان می‌شوند. آگاهی از عوامل افزایش دهنده خطر و اطلاع دادن آن‌ها به پزشک ممکن است به شما در داشتن انتخاب‌های آگاهانه‌تر درباره سبک زندگی سالم‌تر و مراقبت‌های بهداشتی کمک کند.

با نحوه تشخیص سرطان تیروئید آشنا شوید.

علل ایجاد سرطان تیروئید

علل ایجاد سرطان تیروئید (یعنی عوامل خطر آن) عبارتند از:

جنسیت

از هر چهار مورد ابتلا به سرطان تیروئید، سه مورد ان مربوط به خانم‌ها است.

سن

سرطان تیروئید می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما دو سوم تمامی موارد ابتلا به این سرطان در سنین ۲۰ تا ۵۵ سال تشخیص داده می‌شوند. سرطان تیروئید آناپلاستیک معمولا در سنین بالای ۶۰ سال ایجاد می‌گردد. نوزادان (ده ماهه یا بالاتر) و نوجوانان، به ویژه اگر دارای جهش پروتو-آنکوژن RET باشند، می‌توانند به سرطان تیروئید مدولاری مبتلا شوند.

ژنتیک

برخی از انواع سرطان تیروئید ژنتیکی هستند. در ادامه اطلاعات مهمی درباره این بیماری، ژن‌ها، و سابقه خانوادگی ارائه شده است. در صورتی که مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره عوامل ریسک ژنتیکی مربوط به خود کسب کنید، مطلب این سایت در رابطه با آزمایش ژنتیک را مطالعه فرمایید.

  • انکوژن RET ناهنجار، که می‌تواند از والد به فرزند انتقال یابد، ممکن است باعث ایجاد سرطان تیروئید مدولاری شود. ناهنجاری ممکن است با اصطلاحات تغییر یا جهش نیز یاد شود. همه افرادی که دارای آنکوژن RET تغییریافته هستند به سرطان مبتلا نمی‌شوند. آزمایشات خون و ژنتیک می‌توانند این ژن را تشخیص دهند. هنگامی که آنکوژن RET تغییریافته شناسایی شود، پزشک ممکن است عمل جراحی را جهت برداشتن غده تیروئید پیش از ایجاد سرطان، پیشنهاد دهد. به افراد مبتلا به سرطان تیروئید مدولاری توصیه می‌شود تا جهت تعیین این موضوع که آیا جهش پروتو-آنکوژن RET دارند یا خیر، آزمایش ژنتیک دهند. در صورت مثبت بودن نتیجه، انجام آزمایش ژنتیک به والدین، بردار و خواهر، و فرزندان توصیه می‌شود.
  • سابقه خانوادگی سرطان تیروئید مادولاری، ریسک ابتلای فرد را افزایش می‌دهد.
  • افراد مبتلا به سندرم نئوپلازی متعدد اندوکرین نوع ۲ (MEN2) نیز در معرض خطر ابتلا به دیگر انواع سرطان هستند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ اولیه در روده بزرگ ریسک ابتلا به سرطان تیروئید پاپیلاری را افزایش می‌دهد.

علل و عوامل خطر مهم ایجاد سرطان تیروئید

قرار گرفتن در معرض اشعه

قرارگیری در معرض سطوح متوسط تشعشعات از ناحیه سر و گردن ممکن است ریسک ابتلا به سرطان‌های تیروئید فولیکولی و پاپیلاری را افزایش دهد. منبع چنین تشعشعاتی شامل موارد زیر هستند:

  • دوز خفیف تا متوسط اشعه ایکس مورد استفاده پیش از سال ۱۹۵۰ جهت درمان اکنه، ورم لوزه، و دیگر مشکلات سر و گردن در کودکان.
  • پرتودرمانی برای درمان لنفوم هچ کین و دیگر اشکل لنفوم در ناحیه سر و گردن.
  • مواجه با ید رادیواکتیو، که با نام I-131 یا RAI نیز شناخته می‌شوند، به خصوص در کودکان.
  • مواجه با پرتوهای یون‌ساز از جمله بارش رادیواکتیو در نتیجه آزمایشات تسلیحاتی دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی و بارش نیروگاه‌های برق هسته‌ای. حادثه نیروگاه برق هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و زمین لرزه سال ۲۰۱۱ که به نیروگاه‌های برق هسته‌ای در فوکوشیمای ژاپن آسیب زد، نمونه‌هایی از این موارد هستند. منبع دیگر، آزادسازی محیط زیستی مواد I-131 که در نیروگاه‌های تولید تسلیحات اتمی تولید می‌شود، است.

رژیم غذایی با ید کم

ید برای عملکرد طبیعی غده تیروئید لازم است. کمبود ید یکی از علل ایجاد سرطان تیروئید است. در ایران به منظور کمک به جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به تیروئید به نمک ید اضافه می‌شود.

نژاد

ریسک ابتلا به سرطان تیروئید در سفید پوست‌ها و آسیایی‌تبارها بیشتر است، اما این بیماری می‌تواند هر قوم و نژادی را تحت تاثیر قرار دهد.

سرطان سینه

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند ممکن است ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان تیروئید داشته باشند. این موضوع به ویژه در خصوص افرادی که در ۵ سال اول ابتلا به سرطان سینه هستند و نیز افرادی که در سنین جوانی به این سرطان مبتلا شده‌اند، صدق می‌کند. این یافته‌ها باید توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *