کنار آمدن با درمان سرطان روده بزرگ
سرطان روده بزرگ

کنار آمدن با درمان سرطان روده بزرگ

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 خرداد 1402 310 بازدید 0 نظر

هر روش درمان سرطان می­‌تواند عوارض جانبی یا تغییراتی در بدن و احساس شما ایجاد کند. به دلایل بسیاری، افراد مختلف حتی در صورت درمان یکسان برای یک نوع سرطان، عوارض جانبی یکسانی را تجربه نمی‌­کنند. این موضوع می‌­تواند پیش‌بینی تجربه شما در طول درمان را دشوار کند.

هنگامی که برای شروع درمان سرطان آماده می­‌شوید، ترس از عوارض جانبی ناشی از درمان طبیعی است. تیم درمان شما برای پیشگیری و تسکین عوارض جانبی تلاش خواهد کرد. پزشکان این قسمت از درمان سرطان را «مراقبت تسکینی» یا «مراقبت حمایتی» می ­نامند. صرف نظر از سن و مرحله بیماری، مراقبت تسکینی یک قسمت مهم در برنامه درمانی شما است.

کنار آمدن با عوارض جانبی جسمی

عوارض جسمی رایج ناشی از هر نوع درمان سرطان روده بزرگ در بخش انواع درمان ذکر شده است. تغییرات در سلامت جسمی شما به عوامل مختلفی از جمله مرحله سرطان، طول و دوز درمان و سلامت عمومی شما بستگی دارد.

بسیاری از افرادی که تحت درمان سرطان روده بزرگ قرار گرفته‌­اند در خوردن غذا مشکل دارند.

در مورد احساس و تجربه خود به طور مرتب با تیم درمان خود صحبت کنید. مهم است که به آنها در مورد هر گونه عارضه جدید یا تغییر در عوارض جانبی کنونی اطلاع دهید. اگر آنها احساس شما را بدانند، می‌توانند راهی برای تسکین یا مدیریت (کنترل) عوارض جانبی شما پیدا کنند. این راه‌ها به شما کمک می‌کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید و احتمالا از بدتر شدن عوارض جلوگیری می‌کند.

ممکن است ثبت عوارض برای شما کمک کننده باشد. این کار، توضیح تغییرات به تیم درمانتان را ساده‌تر می‌کند.

گاهی اوقات، عوارض جانبی جسمی می­‌تواند پس از پایان درمان ادامه یابد. پزشکان این عوارض جانبی را عوارض جانبی «طولانی مدت» یا «بلند مدت» می­‌نامند. آنها عوارض جانبی‌ای را که ماه­ها یا سال­ها پس از درمان رخ می­‌دهد، عوارض «دیررس» می­‌نامند. درمان عوارض جانبی طولانی مدت و اثرات دیررس بخش مهمی از مراقبت پس از سرطان است.

کنار آمدن با اثرات عاطفی و اجتماعی

بعد از تشخیص سرطان، علاوه بر عوارض جسمی، ممکن است عوارض عاطفی و اجتماعی را تجربه کنید. این اثرات ممکن است شامل رویارویی با احساسات دشوار، مانند غم، اضطراب، عصبانیت یا کنترل سطح استرس شما باشد. گاهی اوقات،  فرد نمی‌تواند به راحتی احساسش را برای عزیزانش بیان کند. برخی دریافته‌­اند که گفتگو با یک مددکار اجتماعی، مشاور یا روحانی می­‌تواند به آنها کمک کند تا روش های موثرتری برای کنار آمدن و صحبت در مورد سرطان ایجاد کنند.

همچنین می‌­توانید راهکارهای کنار آمدن با تأثیرات عاطفی و اجتماعی را در بخش جداگانه ای از این وب سایت پیدا کنید. این بخش منابع زیادی را برای یافتن پشتیبانی و اطلاعات برای تأمین نیازهای شما در بر دارد.

کنار آمدن با اثرات مالی

درمان سرطان می‌­تواند گران باشد. این موضوع اغلب منبع بزرگی از استرس و اضطراب برای افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌­های آنها است. علاوه بر هزینه‌­های درمان، بسیاری از افراد متوجه می­‌شوند که هزینه‌­های اضافی و برنامه ریزی نشده‌ای مربوط به مراقبت­های خود دارند. برای برخی از افراد، هزینه بالای مراقبت­های پزشکی آنها را از پیگیری یا تکمیل برنامه درمانی سرطان باز می‌­دارد. این موضوع می­‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد و ممکن است در آینده هزینه­‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم بیماران و خانواده­‌هایشان در مورد نگرانی­های مالی خود با یکی از اعضای تیم درمانشان صحبت کنند.

مراقبت از عزیزی که سرطان دارد

اعضای خانواده و دوستان اغلب نقش مهمی در مراقبت از فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ دارند. به این افراد، «مراقب» می­‌گوییم. مراقبان می­‌توانند از نظر جسمی، عملی و عاطفی از بیمار حمایت کنند، حتی اگر در فاصله دوری زندگی کنند.

مراقبان ممکن است به طور روزمره یا به میزان مورد نیاز مسئولیت­های مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • حمایت و تشویق
  • صحبت با تیم درمانی
  • دادن دارو
  • کمک به مدیریت علائم و عوارض جانبی
  • هماهنگی قرارهای پزشکی
  • رساندن و برگرداندن از مطب
  • کمک به وعده­های غذایی
  • کمک در کارهای خانه
  • رسیدگی به مسائل مربوط به بیمه و صورتحساب

با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی صحبت کنید

قبل از شروع درمان، در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. سوالات زیر را بپرسید:

  • کدام عوارض جانبی محتمل‌تر هستند؟
  • چه زمانی احتمال وقوع آنها وجود دارد؟
  • برای جلوگیری یا کاهش آنها چه کاری می­‌توانیم انجام دهیم؟

در مورد هرگونه عوارض جانبی که در طول درمان و پس از آن اتفاق می­‌افتد، حتماً به تیم درمان خود بگویید. حتی اگر فکر نمی­‌کنید عوارض جانبی جدی باشد، به آنها بگویید. این گفت‌وگو باید شامل تأثیرات جسمی، عاطفی و اجتماعی سرطان باشد. همچنین بپرسید که به چه مقدار مراقبت در خانه و برای کارهای روزمره در حین و پس از درمان نیاز دارید. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند برنامه مراقبتی بسازید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *