کنار آمدن با سرطان
کنار آمدن با سرطان

کنار آمدن با سرطان: ۱۱ نکته برای مواجهه

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 9 اردیبهشت 1402 336 بازدید 0 نظر

اگر به تازگی تشخیص سرطان برایتان گذاشته شده، احتمالا هنوز کمی سردرگم هستید. پذیرش ابتلا به سرطان کاری دشوار است. پس از تشخیص سرطان، ممکن است احساس اضطراب، ترس یا خفگی کنید. اما باید بدانید که آگاهی از ادامه مسیر بیماری و درمان می‌تواند گذر از این تونل استرس زا را آسان‌تر کند. در این پست ۱۱ پیشنهاد برای مقابله روانی بهتر و کنار آمدن با سرطان را ارائه می‌کنیم.

۱۱ راه برای مواجهه و کنار آمدن با تشخیص سرطان

  1. اطلاعات خود را از بیماری‌تان افزایش دهید

سعی کنید اطلاعات اولیه و مفیدی در مورد تشخیص سرطان خود بدست آورید تا براساس آن در مورد شیوه‌های مراقبت از خود تصمیم‌گیری کنید. سوالات و نگرانی های خود را بنویسید و در جلسه درمان با خود بیاورید. این سوال را در نظر بگیرید:

  • من چه نوع سرطانی دارم؟
  • سرطان کجاست؟
  • آیا گسترش یافته است؟
  • آیا سرطان من قابل درمان است؟
  • شانس علاج سرطان من چقدر است؟
  • به چه آزمایشات یا روش های دیگری نیاز دارم؟
  • گزینه های درمان من چه هستند؟
  • درمان چه فایده ای برای من خواهد داشت؟
  • در طول درمان چه انتظاری می توانم داشته باشم؟
  • عوارض جانبی درمان چیست؟
  • چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟
  • برای پیشگیری از عود سرطان چه می توانم انجام دهم؟
  • چقدر احتمال دارد کودکان من یا سایر اعضای خانواده به سرطان مبتلا شوند؟

پیشنهاد می‌کنیم برای ملاقات‌های اول با پزشک معالج خود، همراهی با خود ببرید تا در به خاطر سپردن نکات و توصیه های درمانگر، به شما کمک کند. شاید نخواهید خیلی درگیر جزییات درمان و نوع سرطان خود بشوید. برخی افراد همه حقایق و جزئیات را می‌خواهند، بنابراین می‌توانند در فرایند تصمیم گیری بسیار دخیل باشند. دیگران ترجیح می‌دهند اصول و نکات مهم و اولیه را بیاموزند و جزئیات و تصمیمات را به پزشکان خود بسپارند. به این فکر کنید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است. به درمانگر و پزشک و خانواده خود بگویید که چه چیزی را ترجیح می‌دهید.

  1. راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید

پس از تشخیص سرطان، ارتباط صادقانه و دو طرفه با عزیزان، پزشکان و دیگران را حفظ کنید. اگر مردم سعی کنند از شما در برابر اخبار بد محافظت کنند یا اگر سعی کنید خیلی فاصله بگیرید و جبهه ای قوی بسازید، ممکن است منزوی شده و یا احساس تنهایی کنید. اگر شما و دیگران احساسات خود را صادقانه بیان کنید، همه می توانید از یکدیگر قدرت بگیرید.

  1. تغییرات جسمی احتمالی را پیش‌بینی کنید

یکی از مسائلی که بیماران معمولا برای آن آماده نیستند تغییرات جسمی است. آمادگی برای این تغییرات، کنار آمدن با سرطان را ساده‌تر می‌کند. خستگی، کاهش قدرت عضلانی، ریزش مو، کاهش یا افزایش وزن در بعضی از بیماران دیده می‌شود.

اکنون پس از تشخیص سرطان و قبل از شروع درمان، بهترین زمان برای برنامه ریزی برای تغییرات است. اکنون خود را آماده کنید تا بعدا بتوانید بهتر کنار بیایید.

از پزشک خود بپرسید که چه تغییرات احتمالی‌ای خواهید داشت. اگر داروها باعث ریزش مو می‌شوند، پیشنهاد استفاده از نوع خاص آرایش، کلاه گیس و مدل مو می‌تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی و جذابیت بیشتری کنید. ممکن است اعضای انجمن‌ها یا گروه های حمایتی از سرطان در این زمینه کمک کننده باشند و نکاتی را که به آنها و دیگران کمک کرده است ارائه دهند.

علاوه ­بر این بررسی کنید که روند درمان به چه نحوی بر فعالیتهای روزانه شما تأثیر می­‌گذارد. از پزشک خود بپرسید آیا می‌توانید روال عادی خود را ادامه دهید. ممکن است لازم باشد مدتی را در بیمارستان بگذرانید یا ملاقات‌های مکرر با پزشک باید داشته باشید. اگر درمان شما مستلزم مرخصی شغلی یا کاهش وظایف عادی شماست، برای این امر هماهنگی کنید.

  1. سبک زندگی سالم را حفظ کنید

زندگی سالم می‌­تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد. یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید که شامل انواع غذاها باشد. استراحت کافی داشته باشید تا به شما در مدیریت استرس و خستگی ناشی از سرطان و درمان آن کمک کند. ورزش و شرکت در فعالیت‌های لذت بخش نیز ممکن است کمک کننده باشد. داده­‌های اخیر نشان می‌دهد افرادی که در طول درمان، برخی از فعالیت‌های بدنی را انجام می­‌دهند، نه تنها بهتر با شرایط ناشی از سرطان کنار می‌­آیند بلکه ممکن است عمر طولانی­‌تری هم داشته باشند.

ورزش و سرطان

  1. اجازه دهید دوستان و خانواده‌تان به شما کمک کنند

اغلب دوستان و خانواده می‌توانند در انجام کارها کمک کنند، در رفت و آمد به شما یاری برسانند، غذا آماده کنند و در کارهای خانه کمک حال باشند. به آنها اجازه بدهید و کمک آنها را بپذیرید. پذیرش کمک کسانی که به شما اهمیت می‌دهند، حس مشارکت در زمان سخت را افزایش می‌دهد. در واقع آنها نیز از روند کمک کردن به شما، احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می کنند.

تشخیص سرطان کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و استرس را به ویژه در مراقبین اصلی افزایش می­‌دهد. پذیرش کمک در تهیه وعده‌­های غذایی، خرید یا کارهای خانه از طرف همسایه­‌ها یا دوستان می­‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از فرسودگی مراقبت کننده کمک کننده باشد.

  1. اهداف و اولویت‌های خود را مرور کنید

مجددا بررسی و تعیین کنید که واقعا چه چیزی در زندگی برای شما مهم است. برای فعالیت‌هایی که برای شما مهمتر است بیشتر وقت بگذارید. افکار و احساسات خود را با عزیزانتان در میان بگذارید. درصورت لزوم، روابط جدیدی ایجاد کنید. سرطان بر همه روابط شما تأثیر می‌گذارد. ارتباطات می­‌تواند به کاهش اضطراب و ترس ناشی از سرطان و کنار آمدن با آن کمک کند.

  1. سعی کنید سبک زندگی عادی خود را حفظ کنید

شیوه زندگی عادی خود را حفظ کنید، اما در صورت لزوم برای اصلاح آن آماده باشید. در آن واحد تلاش نکنید بر همه چیز کنترل داشته باشد، چرا که وقتی آینده مشخص نیست، برنامه‌ریزی امور می تواند طاقت فرسا به نظر برسد.

  1. تاثیر سرطان از نظر مالی را بررسی کنید

بسیاری از مخارج مالی غیرمنتظره می‌­تواند در نتیجه تشخیص سرطان بر فرد و خانواده تحمیل شود. درمان شما ممکن است مستلزم دوری طولانی از محل کار یا خانه باشد. هزینه های اضافی داروها، تجهیزات پزشکی، سفر برای درمان و حتی هزینه پارکینگ بیمارستان را در نظر بگیرید. بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها فهرستی از منابع حمایتی و مددکاری برای کمک مالی در طول و بعد از درمان سرطان دارند. با کادر درمان خود درمورد گزینه‌­های ممکن صحبت کنید. سوالاتی که باید مطرح شود شامل موارد زیر است:

  • آیا مجبور می شوم زمانی را از کار دور باشم؟
  • آیا دوستان و خانواده‌ام باید برای من وقت بگذارند؟
  • آیا بیمه من هزینه درمان‌ها را پرداخت می‌کند؟
  • آیا بیمه من هزینه داروها را پوشش می‌دهد؟
  • هزینه کلی برای درمان من چقدر خواهد بود؟
  • اگر بیمه هزینه درمان را پرداخت نکند، آیا برنامه‌های کمکی وجود دارد که بتواند کمک کند؟
  • آیا واجد شرایط دریافت مزایای بیمه از کار افتادگی و معلولیت هستم؟
  • براساس تشخیصی که گرفتم می‌توانم از مزایای بیمه عمر استفاده کنم؟
  1. با سایر افراد مبتلا به سرطان صحبت کنید

ممکن است صحبت با افرادی که هم تجربه با شما هستند، مفیدتر باشد. سایر افراد مبتلا به سرطان می‌­توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به شما این بینش را بدهند که از فرآیند درمان چه انتظاری داشته باشید. همچنین آن‌ها می‌توانند به شما بگویند خودشان برای کنار آمدن با سرطان چه کرده‌اند. ببینید می‌­توانید از طریق گروه های حمایتی با دیگر افراد مبتلا به سرطان ارتباط برقرار کنید. از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی در منطقه خود سوال کنید یا با کلینک‌های روان‌شناسی در شهر خود از طریق سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت، تماس بگیرید.

گروه درمانی مبتلایان به سرطان

  1. با برچسب‌ها مبارزه کنید

هنوز هم هستند کسانی که باورهای خرافی، اشتباه و غیرعلمی در مورد سرطان دارند و یا به مبتلایان برچسب می‌زنند. قرار داشتن در کنار چنین افرادی ممکن است کنار آمدن با سرطان را کمی دشوار کند. برای اطرافیان شما ممکن این سوال مطرح شود که آیا سرطان مسری هست یا خیر! همکارانتان ممکن است نسبت به سلامت و انرژی کافی شما برای انجام وظایف خود تردید داشته باشند و برخی نیز از ترس اینکه حرف اشتباهی به شما نزنند، کنار کشیده و کمترین ارتباط را با شما بگیرند یا برعکس، در رابطه با شما ترحم زیادی به خرج دهند. در هر صورت بدانید که بسیاری از اطرافیان، سوالات و نگرانی‌هایی در مورد بیماری شما خواهند داشت. خود را برای شیوه پاسخ مناسب به رفتارهای دیگران آماده کنید. درصورت لزوم، با یک مشاور در این مورد صحبت کنید. به دوستان خود یادآوری کنید که حتی اگر سرطان بخش ترسناک زندگی شما باشد، نباید آنها را از بودن در اطراف شما بترساند.

  1. استراتژی مواجهه خود را تعیین کنید

همانطور که درمان سرطان هر فرد منحصربه‌­فرد است، استراتژی مقابله هر فردی نیز متفاوت است. ایده هایی که باید امتحان کنید:

  • تکنیک‌های آرامش و تن­‌آرامی (relaxation) را تمرین کنید.
  • احساسات خود را صادقانه با خانواده، دوستان، یک مشاور معنوی یا یک مشاور روانشناس در میان بگذارید.
  • برای نظم دادن به افکارتان، در یک دفتر یادداشت کنید.
  • هنگامی که با یک تصمیم دشوار روبرو می­‌شوید، مزایا و معایب هر انتخاب را بررسی کنید.
  • یک منبع حمایت معنوی پیدا کنید.
  • زمانی را برای تنهایی اختصاص دهید.
  • تا جایی که می­‌توانید درگیر کار و فعالیت‌های تفریحی باشید.

چیزی که قبل از تشخیص سرطان به شما آرامش می­‌داد، به احتمال زیاد در حال حاضر هم نگرانی‌های شما را کاهش می­‌دهد، خواه این منبع آرامش، یک دوست صمیمی و فردی مذهبی باشد یا فعالیت مورد علاقه‌تان. همین حالا به آنها روی بیاورید، اما سعی کنید استراتژی‌های مقابله‌­ای جدید را هم امتحان کنید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *